Välkommen till vår blivande webbplats. För korrekt innehåll gå till www.du.se

 I Connect kan du samtala med dina kurskamrater, arbeta med olika uppgifter, dela en whiteboard, dela din datorskärm samt olika typer av dokument. Om ni använder webbkameror kan ni också se varandra. Besök gärna vårt Supportcafé om du behöver hjälp, testa utrustning eller vill ställa frågor.

Samtalsrum i Connect

Utrustning

  • Tillgång till en fast (trådbunden) Internetuppkopling med en hastighet på minst 0.5 MBit/s i båda riktningarna. Vi rekommenderar 2.0 Mbit/s. Du kan mäta din hastighet på www.bredbandskollen.se. Vi förordar att du inte använder trådlös anslutning eller mobilt bredband, då det kan vara problem med alltför varierande och låga hastigheter. Följden kan då bli hackande ljud och fördröjningar som påverkar alla i mötet.
  • Headset med mikrofon, gärna med USB-anslutning. Vi rekommender inte headsets av typen Blåtand (Bluetooth) eller mobilheadset.
  • Webbkamera, vilket inte alltid är obligatoriskt på en kurs. Fråga din lärare om du är osäker.
  • Programmet "Adobe Flash Player". Installera programmet via Adobes webbplats.
  • "Connect Add-inn", som är ett tilläggsprogram som behövs vid skärmdelning och kan även lösa en del ljudproblem som vissa användare upplever. När du delar din datorskärm för första gången kommer datorn själv att vilja installera programmet.

Anslutningsproblem

Ibland kan det hända att ett möte i "Adobe Connect" kan "hänga sig" precis i uppstarten när mötet laddas, som förmodlingen beror på brandväggsproblem. Detta är relativt ovanligt hos privatpersoner, utan det gäller främst nätverk hos skolor, myndigheter, företag, och så vidare. Portar som behöver öppnas i brandväggen är 1935 (RTMP), 80 (http) samt port 443 (SSL). Dessa portar är TCP och behöver bara öppnas mot IP-adresserna 130.243.57.251, 130.243.57.252. och 130.243.57.237. Vem som helst kan inte öppna dessa portar utan kontakta IT-avdelningen där du befinner dig så hjälper de dig.

Webbkameraproblem

Det kan vara att webbkameran inte är korrekt ansluten till datorn. Om du har en webbkamera som du ansluter med en USB-kabel, prova ett annat USB-uttag i datorn. Tänk också på att webbkameran måste vara inkopplad i datorn innan du startar "Adobe Connect".

  • Om du kan starta webbkameran men bilden är svart kan det vara så att kameran är aktiverad i ett annat program. Kontrollera att kameran inte är aktiverad i ett annat samtalsrum eller att något annat program använder kameran.
  • Drivrutinerna är inte installerade eller behöver uppdateras. Installera drivrutinerna från CD-skivan som följde med när du köpte kameran eller från tillverkaren hemsida.
  • Connect använder fel källa för webbkameran. Klicka på "Pod Options" uppe till höger i rutan "Video" och välj "Select camera" i menyn. Växla sedan till rätt kamerakälla.

Dela datorskärm, dokument eller whiteboard

När alla deltagare i rummet ska kunna titta på samma sak på en skärm eller på samma dokument används den stora ytan till vänster på skärmen, rutan "Share". När du kommer in i ett rum syns alltid en bild i rutan "Share" med supportinformation. Ta bort den genom att klicka på knappen "Stop Sharing" på den grå listen uppe till höger ovanför rutan "Share".

Mitt i "Share" står det då "Share My Screen" och om du vill dela dokument eller en whiteboard måste du klicka på pilen till höger om "Share My Screen" och sedan välja vad du vill dela.

För att kunna dela din datorskärm måste add-innen vara installerad. Om den inte är installerad kommer Connect att säga till dig att du behöver installera den. Följ instruktionerna så installeras den automatiskt.

Ljudguiden

Om ljudet inte fungerar eller om de andra mötesdeltagarna tycker att ditt ljud är dåligt, då behöver du gå igenom ljudguiden. Det är dock alltid bra att gå igenom ljudguiden innan ett möte för att få bästa möjliga ljud. Du hittar den under menyn "Meeting" uppe till vänster och den heter "Audio Setup Wizard".

  1. När du klickat på Audio Setup Wizard startar ljudguiden och för att gå vidare klickar du på knappen "Next". Du får då möjlighet att testa ditt ljud. Tryck på knappen "Play Sound" och du bör höra musik i dina hörlurar.
    a) Om du inte hör något ljud, kontrollera att kontakten sitter ordentligt i datorn och att volymen inte är avstängd. Om inte detta fungerar kontrollera att rätt enhet är vald i inställningarna på datorn.
    b) Om du inte hör ljud kan du också klicka på knappen "Help" för mer hjälp att lösa ditt problem. En ny webbsida kommer då att öppnas. Hör du ljud direkt kan du trycka på knappen "Stop Sound" och gå vidare genom att klicka på "Next".
  2. I nästa steg ska du välja vilken enhet som ska användas som mikrofonkälla. Beroende på om du har ett headset med två kontakter eller om du använder ett headset med USB-kontakt, ska du välja olika. Har du ett headset med två kontakter brukar det ofta stå något med mikrofon i listan, har du ett USB-headset så leta efter något med ordet USB i listan. Många webbkameror har en inbyggd mikrofon som dock generellt ger dåligt ljud så du bör undvika att använda den som inspelningskälla. Tryck sedan på knappen "Next" för att gå vidare.
  3. Nu får du en möjlighet att se om din mikrofon fungerar och att ställa in lämplig ljudnivå. Tryck på knappen "Record", du kommer då att spela in dig själv. Eventuellt kommer det upp en fråga om du tillåter programmet att använda din kamera och mikrofon,  det vill säga att sända ut ljud och bild. Klicka på knappen "Allow" och därefter på knappen "Record" igen. Om du har valt rätt mikrofon och den fungerar så ska det komma blå utslag. Prata gärna lite längre så kommer programmet automatiskt att ställa in ljudnivån. Tryck sedan på knappen "Stop" och sedan på "Play Recording" för att lyssna att ljudet låter bra. Hör du ljud och det låter bra trycker du på knappen "Next". Hör du inget gå tillbaka ett steg genom att klicka på knappen "Prev" och välja en annan mikrofonkälla.
  4. I nästa steg ska du kontrollera hur mycket bakgrundsljud du har. Detta gör du genom att trycka på knappen "Test Silence" och sedan vara tyst tills den blå indikatorn är klar – den fyller hela rektangeln. Klicka sedan på knappen "Next".
  5. Du är nu klar med ljudguiden. Guiden sammanfattar kort dina inställningar om du har lyckats. Klicka på knappen "Finish" för att avsluta. 

 

Kontakt

support@du.se

023-77 88 88

Support

Senast uppdaterad: